Uitspraak op komst inzake de moord op Ir. Jules Odekerken

Vught, 3 oktober 2007

Op woensdag 7 november om 10.00 uur zal de rechter van het Pattaya Court in Thailand uitspraak doen richting de verdachten inzake de moord op Jules Odekerken, die plaatsvond op 17 november 2003 voor zijn huis in Pattaya.

Bij deze uitspraak zullen naast familieleden, een vertegenwoordiger van de Nederlandse ambassade en de woordvoerder van de familie Odekerken aanwezig zijn.

Fred Teeven, lid van de Tweede Kamer der Staten-Generaal, heeft zich over de zaak laten informeren en volgt alle ontwikkelingen op de voet.

Achtergrondinformatie

-------------------------------

Jules Odekerken is 46 jaar geworden. Hij is oud-inwoner van Vught en woonde ongeveer vijf jaar in Thailand. Daar werkte hij onder andere voor de Rabobank voordat hij Newstoday.co opzette. Dit bedrijf, met vier vestigingen in Thailand verspreidde, onder andere de geprinte internetversie van De Telegraaf.

Jules Odekerken, (copyright vrij)

Hoofdverdachten

-------------------------

De broer (Seksan Prommana) en de minnaar (Anupong Sutthani) van Jules zijn Thaise vrouw Marisa Prommana zijn de hoofdverdachten. Seksan Prommana, die inmiddels vast zit, heeft direct bekend de moord gepleegd te hebben en verklaarde tevens dat de minnaar de hoofddader is geweest.

.

Het motief

---------------

Uit getuigenverhoor bleek dat er de middag voor de moord een geheime ontmoeting plaats heeft gevonden tussen de verdachten en Marisa Prommana. Het motief voor de moord op Jules was om zijn geld en zijn bezittingen in handen te  krijgen. Op basis van zijn bekentenis is Seksan Prommana gevangen gezet. Seksan Prommana zat tot enige tijd voor de moord op Jules nog in de gevangenis wegens een andere moord, maar is toen vrijgekocht door zijn zus Marisa.

Omdat de minnaar Anupong Sutthani volhoudt onschuldig te zijn inzake betrokkenheid bij de moord op Jules, is hij na korte tijd weer op borgtocht vrijgelaten. Anupong Sutthani is voormalig burgemeester van een plaatsje in Zuid-Thailand en heeft invloedrijke politieke vrienden. Eind januari 2004, twee maanden na de moord op Jules heeft de politie het onderzoek gesloten en is men gestart met de getuigenverhoren, die in september van dit jaar zijn afgerond. De uitspraak door de rechter is op woensdag 7 november a.s.

Noot voor de redactie

--------------------------------

Voor nadere informatie over de inhoud van dit persbericht, een nadere toelichting en interviewaanvragen kunt u contact opnemen met Bart Bakker. Hij is namens de familie Odekerken de woordvoerder van de familie. Bart is bereikbaar via het telefoonnummer 0031- (6) 51 977 133  (of het mailadres info@bbco.nl)  en zal op 7 november de gerechtelijke uitspraak in Pattaya (Thailand) bijwonen. Hij is ook bij een eerdere zitting in Pattaya aanwezig geweest.

Nadere informatie vindt u ook op de website www.julesodekerken.nl